diumenge, 6 de març del 2016

TT5. LA WEB 2.0

TEORIA TEMA 5: LA WEB 2.0 ( TEMA 11 LLIBRE (5 primers punts))

 Introducció:

Internet ofereix una sèrie de possibilitats educatives que els docents poden aprofitar amb la finalitat d’innovar en els processos d’ensenyament-aprenentatge. Però també es necessari que els alumnes desenvolupen una sèrie d’habilitats bàsiques, que també han de ser abordades pel sistema educatiu.
Entre els avantatges que ens brinda l’ús d’internet tenim el de crear en les persones i en els grups noves formes de relació i aprenentatge, per una altra banda, entre els desavantatges trobem riscs pel que fa a qüestions de veracitat, llibertat i control, privacitat i ús no ètic de la xarxa. Es necessari per part dels docents incidir en l’ús responsable d’internet.
És necessari analitzar quina estructura web (internet o xarxa) existeix actualment i com podem utilitzar-la com a recurs d’aprenentatge.
La Web actual ha passat per una evolució, que es pot resumir en: WEB 1.0 – WEB 2.0 – WEB 3.0. LA WEB 3.0 és el que s’anomena  web intel·ligent, ja que, és capaç per si assoles de suggerir-te informació (a partir de les teues preferències de recerca).


1- Diferencies entre la web 1.0 i la web 2.0:

La WEB 1.0 presenta les següents característiques:
  • PÀGINES WEB ESTÀTIQUES: no hi ha una informació extra com la possibilitat de veure vídeos, sentir àudios, la informació es presenta amb text, no hi ha interacció.
  • ELS CONTINGUTS SON PRODUÏTS PEL WEBMASTER: El webmaster controla tots els continguts.
  • L’ARQUITECTURA DE TREBALL ÉS CLIENT-SERVIDOR: les web es trobaven a un servidor.
  • VISUALITZACIÓ DE CONTINGUTS MITJANÇANT UN NAVEGADOR WEB: safari, mozilla, opera...
  • L’USUARI NOMÉS POT LLEGIR EL CONTINGUT: no pot interactuar com en la web 2.0
  • ÉS NECESSARI TENIR INSTAL-LAT UN PROGRAMARI CLIENT EN L’ORDINADOR: si volem treballar amb un programa hem d’instal·lar-lo al ordinador.


La WEB 2.0 presenta les següents característiques:

  • GRAN INTERACCIÓ ENTRE ELS USUARIS: podem usar xarxes socials per compartir la informació que generem i que està a la xarxa i entre tots som capaços de construir el coneixement.
  • LA PLATAFORMA DE TREBALL ÉS LA PRÒPIA PÀGINA WEB (no és necessari tenir instal·lat un programari client en l’ordinador): el més important és tenir una bona connexió a internet perquè tenim moltes aplicacions que podem usar en la xarxa sense instal·lar programari – exemple: GOOGLE DRIVE
  • CONTINGUT DINÀMIC: El contingut està canviant en tot moment perquè al haver molts usuaris tots aporten informació i estan creant nous materials.
  • VISUALITZACIÓ MITJANÇANT NAVEGADOR O LECTOR RSS: amb la web 2.0 podem utilitzar els lectors RSS on al entrar en una pagina i punxem la icona de RSS farà que, automàticament, cada vegada que hi haja una noticia en eixa pagina, ens envia un enllaç per veure-la.
  • L’ESCRIPTURA WEB ES COMPARTIDA: ara, per exemple, podem crear un blog i donar d’alta a molts usuaris i que tots escrigueren dins d’eixe blog)
  • LA UNITAT MINIMA DE CONTINGUT ÉS EL POST O ARTICLE: Redacció de l’entrada que escrivim. Una altra característica molt important: LAST IN FIRST OUT: el que escrius primer va a l’últim lloc.
  • TOTS SÓN AUTORS DE LA INFORMACIÓ: tots poden comentar i al final l’autor de la informació és tota la gent que ha anat aportant informació.


2- APLICACIONS DE LA WEB 2.0

Segons el tipus d'activitat a la qual es destina:
  • PER EXPRESSAR-SE, CREAR I PUBLICAR: Blocs, Wikis.
  • PER A COMPARTIR, PUBLICAR I CERCAR INFORMACIÓ: PoDCast, Youtube, Flickr, Del.lici.ous, SlideShare.
  • XARXES SOCIALS: Second Life, Twitter, Facebook.
  • PER ACCEDIR A INFORMACIÓ D’INTERÈS: RSS, XML, BlogLines, GoogleReader, cercadors especialitzats.


3- IMPLICACIONS EDUCATIVES DE LA WEB 2.0

  1. És un espai social horitzontal i ric en fonts d’informació. En la web 2.0 és un gran espai amb gran quantitat d’informació.
  2. Està orientat al treball autònom i col·laboratiu: Tothom treballa cooperant.
  3. Crític i creatiu, fomenta l’expressió personal: perquè tenim una gran quantitat d’eines al nostre abast.
  4. Permet investigar i compartir recursos, crear coneixements i aprendre.
  5. Facilita un aprenentatge més autònom, major participació en les activitats grupals.
  6. Hi ha mes interès i motivació.
  7. Permet elaborar materials (sols o en grup), compartir-los i sotmetre'ls a comentaris dels lectors.
  8. Ofereix espais on-line per a la publicació de continguts
  9. Possibilita noves activitats d'aprenentatge i avaluació (es poden experimentar noves metodologies de treball i avaluació)
  10. Millora competències digitals (cercar, processar, comunicar)
  11. Creació i gestió de xarxes de centres i professors (ser capaços de gestionar totes les xarxes de treballs que es poden fer entre professor d'un mateix centre i de diferents centres).


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada