T2. INTEGRACIÓ DE LES TIC EN EL CURRICULO
2.1. Paradigmes
P. Conductista: Màquina que aprèn conductes mesurables, observables i quantificades.
P. Cognitiu: Organisme que desenvolupa processos cognitius i afectius
P. Ambientalista: Escenari on es realitzen les interaccions entre persones i medi ambient.
P. Constructivista: Organisme que desenvolupa processo cognitius i afectius en un escenari d’aprenentatge.
2.2 Implicacions per al disseny de l’ensenyament
Les característiques que hen de tindre en compte per a millorar el disseny són:
- El currículum es considera tancat i obligatori
- Disseny de la instrucció amb definició precisa de continguts i objectius
- Els aprenentatges complexos es poden descompondre en tasques més simples.
- L’avaluació dels resultats es centra en el producte final, sense tindre en compte el procés.
- La motivació depèn de reforços externs.
(pág. 40 del libro , el recuadro)
2.3 Evolució del model d’ensenyament-aprenentatge
Aprenentatge com adquisició de coneixement:
- Aprendre és adquirir coneixements.
- El professor transmet la informació.
- El control de l’aprenentatge està en mans del professor.
- Els continguts estan centrats en el currículum.
- El paper del professor és ensenyar, transmetre coneixements.
- El paper de l’alumne és adquirir-los.
Aprenentatge com construcció de significat:
- L’avaluació no se centra només en el producte de l’aprenentatge sinó també en el procés.
- El paper del professor és intervindre en l’aprenentatge de l’alumne.
- El paper de l’alumne és aprendre a aprendre.
- L’alumne com subjecte autònom, el control de l’aprenentatge està les seves mans de del principi.
- L’aprenentatge es concep com recerca actvia i constructivista
- Importen els continguts però també els processos.
2.4 Principis generals per a integració de les TIC (pag. 64 “principis generals d’integració).
- Qualsevol tipus de mitjà, des del mes complex fins al mes elemental ha d’estar justificat segons el procés comunicatiu.
- L’aprenentatge no depèn del mitjà, sinó fonamentalment de les estratègies i tècniques didàctiques aplicades.
- 3 preguntas bàsicas que hem de preguntar-nos abans d’emprar un mitjà de comunicació:
Per qui
Com ho anem a usar
qué pretenem d’ell.
- Cap mitjà funciona en el buit, sinó en un context complex
- Els mitjans són transformadors de la realitat.
2.5 Nous rols del professorat (pàg. 34 del llibre)
- Dissenyadors
- Avaluadors i seleccionadors de les TIC
- Consultors d’informació
- Orientadors
- Avaluadors de forma continua
2.6 Dimensions de l’alfabetització digital (pàg. 44 del llibre)
Investigadora: Ús de les eïnes TIC per a la investigació i el treball acadèmic.
Crítica: Capacitat per avaluar de forma crítica els beneficis i costos de les TIC.
Pla de Publicació: Habilitat per difondre i publicar informació.
Recursos: Coneixement de formes i mètodes d’accés a recursos informacionals.
Tecnologies incipients: Capacitat per comprendre les innovacions tecnològiques i per prendre decisions intel.ligents.
Tecnologies incipients: Capacitat per comprendre les innovacions tecnològiques i per prendre decisions intel.ligents.
Socioestructural: Comprensió de la situació i producció de la informació.
Eines: Coneixement i ús de programari i programes multimèdia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada