diumenge, 6 de març del 2016

Presentació: El rol del profesorado en los nuevos escenarios tecnológicos: competencias digitales


Presentació: El rol del profesorado en los nuevos escenarios tecnológicos: competèncias digitales per Alba i Mélanie. 

FUNCIONS DEL DOCENT EN ELS NOUS ESCENARIS TECNOLÒGICS.

D'acord amb *Marquès (2000), actualment el paper dels mestres i mestres no ha de ser tant «ensenyar» (explicar-examinar) en el sentit de traslladar informació que tindrà una vigència limitada i estarà sempre a la seua disposició com guiar, ajudar als estudiants a «aprendre a aprendre» de forma autònoma i promoure el seu desenvolupament cognitiu i personal mitjançant
activitats de recerca, crítiques i aplicatives, aprofitant les potents eines
TIC i la gran quantitat d'informació a l'abast de tots/as. En aquest sentit, el/la docent cada vegada es converteix més en un mediador dels aprenentatges dels estudiants, i els seus trets fonamentals són
els següents (Tébar, 2003):

— És un expert/al fet que domina els continguts, planifica (però és flexible).
— Estableix metes: perseverança, hàbits d'estudi, autoestima, *metacognición...; sent el seu principal objectiu que l'intervingut construïsca habilitats per a aconseguir la seua plena autonomia.
— Regula els aprenentatges, afavoreix i avalua els progressos; la seua tasca principal és organitzar el context en el qual s'ha de desenvolupar el subjecte, facilitant la seua interacció amb els materials i el treball col·laboratiu.
— Fomenta l'assoliment d'aprenentatges significatius, transferibles...
— Fomenta la cerca de la novetat: curiositat intel·lectual, originalitat, pensament convergent.
— Potencia el sentiment de capacitat: *autoimagen, interès per aconseguir noves metes...
— Ensenya què fer, com, quan i per què, ajuda a controlar la *impulsividad.
— Comparteix les experiències d'aprenentatge amb els alumnes/as: discussió reflexiva, foment de l'empatia del grup...
— Atén les diferències individuals.
— Desenvolupa en els alumnes/as actituds positives: valors...

En definitiva, i d'acord amb diversos autors (Gallego, *Gámiz i Gutiérrez, 2010; *Trigueros, Sánchez i Vera, 2012) i estudis realitzats sobre aquest tema (Ala-*Mutka, 2011); Majó i *Marquès, 2002; Tejada, 1999), podem resumir així les competències en TIC. Els docents deuen:

— Estar receptius, tenir una actitud positiva cap a les TIC.
— Utilitzar amb destresa les TIC en el seu exercici
professional.
• Utilitzar i gestionar dispositius i entorns de treball digitals.
• Comunicar-se, relacionar-se i col·laborar en entorns digitals.
• Obtenir, avaluar i organitzar informació en formats digitals.
• Actuar de forma responsable, segura i cívica.
— Conèixer i saber usar les TIC en l'àmbit educatiu en general i en la seua àrea de coneixement
en concret, donant-los un ús didàctic.
— Planificar el currículum integrant les TIC (com a mitjà instrumental en el marc de les activitats pròpies de la seua àrea de coneixement, com a mitjà didàctic i com a mediadores en el desenvolupament cognitiu).
— Plantejar activitats formatives diverses que consideren l'ús de TIC.
— Utilitzar les TIC en l'aula per al treball col·laboratiu o personalitzat de l'estudiant.
— Avaluar l'ús de les TIC en entorns educatius.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada